Thorpe Park

05-10-2013
De auto van Hellen gaat eens helemaal opgeknapt en opnieuw gespoten worden door Dave van Quad Conversions en dus zijn we dit weekend op weg naar Leeds. Meteen een ideale gelegenheid om wat parken op de route mee te pakken.

Als eerste is Thorpe Park nabij Londen aan de beurt. De laatste keer dat we hier waren was met de ThemePark UK Tour van oktober 2005 en in de tussentijd zijn er weer een aantal interessante attracties bij gekomen.

Het is wel behoorlijk druk in het park, in verband met Halloween. In de eerste wachtrij waar we aanschuiven staat dan ook een flinke hoeveelheid volk, waarvan een groot deel verkleed. Een gezellige boel maar het duurt bijna een uur voordat we door de hele rij zijn en bij Saw - The Ride (#828) kunnen instappen. Saw is een Gerstlauer achtbaan van het type Eurofighter, de zevende sinds het verschijnen van Vild-Svinet (BonBon-land) in 2003.

Eurofighter achtbanen, zoals ook Typhoon in Bobbejaanland en Falcon in Duinrell kenmerken zich door een vertikale lifthill waarbij men dus op de rug ligt in de kleine treinen (twee rijen van vier personen). Eenmaal boven kiepert het treintje over de rand en begint de afdaling met een hoek van meer dan 90 graden naar beneden. In het geval van Saw volgen dan nog een paar fijne soepele en zeer ruime inversies. Niet alle Eurofighters zijn even schokvrij maar deze is daar gelukkig een positieve uitzondering op.

Een stuk verderop komen we Nemesis Inferno tegen. Deze B&M was in 2005 nog slechts twee jaar oud maar vierde dit jaar dus alweer haar 10e verjaardag. Gelukkig is daar tijdens de rit niets van te merken. Nemesis draait nog net zo soepel haar rondjes als acht jaar geleden. En nog steeds een pittige baan met G-krachten die oplopen tot 4,5 G.

Tijdens de ThemePark trip konden we al een voltooide, maar helaas nog niet geopende, Stealth (#829) aanschouwen. Nu dus eindelijk de kans om deze baan eens uit te proberen. Stealth is een kleinere versie van Top Thrill Dragster in Cedar Point en Kingda Ka in Six Flags Great Adventure. Het principe is heel simpel: de trein wordt vanuit het station in 2,3 seconden gelanceerd naar 128 km/h en gaat daarna loodrecht 62 meter de hoogte in om meteen daarna weer loodrecht naar beneden te suizen en voor het station tot stilstand te komen. Het geheel neemt niet veel meer dan een tiental seconden in beslag maar de acceleratie is overweldigend. Jammer dat ook voor deze attractie een wachttijd van een uur staat.

De laatste aanwinst van Thorpe op achtbaangebied heet Swarm (#830). 's Werelds tweede wing coaster van B&M is op zich al spektaculair en is daarbij ook nog zwaar gethematiseerd. Het geheel stelt een crash site voor van een buitenaards ruimteschip en de ravage is dan ook aanzienlijk. Swarm duikt tussen de zwaar gehavende gebouwen door, vliegt door een billboard en langs een brandend vliegtuigwrak. Zeer indrukwekkend en erg intense rit. In één woord geweldig.

Voor wie nog nooit van een wing coaster heeft gehoord: het gaat hier om een achtbaantrein die zich niet op of onder de track bevindt maar waarbij de stoelen naast de baan zijn gepositioneerd. Daardoor ontstaat het gevoel van vrij door de lucht te zweven.

Na de eerste rit ben ik nog maar eens gaan aanschuiven om te ervaren hoe deze baan front seat bevalt. Voorin is het effect van vrije beweging nog vele malen sterker. Wat een topper!

Na een ritje op Flying Fish, de elektrische achtbaan, is het tijd om weer een stukje verder te rijden. Morgen bezoeken we Drayton Manor en dat is ook alweer 9 jaar geleden.


De ingang van Thorpe Park is niet veel veranderd sinds 2004.


Merkwaardige theming in de wachtrij van Saw - The Ride.


Recht omhoog via de lifthill.


Deze dive-loop is een heel prettig element van deze Eurofighter.


Nemesis Inferno draait nog net zo soepel als tijdens de eerdere bezoeken.


No-nonsense baan Stealth heeft een machtige acceleratie van 0 to 80 mph in 2,3 seconden.


De wachtrij loopt een stuk minder snel.


Ongeveer half zo hoog als Top Thrill Dragster maar toch ook zeker niet saai.


Flying Fish staat inmiddels op een andere plek in het park. Toch nog even een rondje meegepakt.


Thematisering aan het begin van de wachtrij. Een nog rokend wrakstuk van een jetvliegtuig.


Verslaggeving vanaf de rampplek live op de televisie.


Lifthill tussen de vernielde gebouwen.


First drop.




Wat mij betreft een zeer geslaagde baan.