Le Fleury

04-08-2016
Na een succesvolle 2 daags tripje in Duitsland met Jasper in mei, was nu Frankrijk aan de beurt. Hoofddoel was Parc Asterix maar net als de vorige keer besloten we een dag van tevoren te gaan rijden en dan onderweg nog wat kleinere parkjes te bezoeken.

Na enige vertragingen onderweg (paspoort vergeten dus omkeren voorbij Huizen, files bij Antwerpen en Brussel) komen we tussen Valenciennes en Cambrai langs Le Fleury, een klein attractieparkje waar tot een maand geleden alleen een Enterprise en een soort Bungyjump de enige 2 grote attracties waren.

Op 10 juli is hier echter Imoogi geopend en, anders dan de meeste parken van deze omvang, gaat het dan eens niet om een Wacky Worm of een Butterfly maar staat hier een echte behoorlijke achtbaan. Het is een baan van het Galaxy type, vermoedelijk van Pinfari.

We draaien de snelweg af en na een klein stukje landelijke weg komen we tegen half 12 op de gratis parkeerplaats van Le Fleury. Vlak voor de parking zien we al de groene track van de achtbaan tussen de bomen. We zien echter ook een ladder tegen de baan staan. Dat belooft niet veel goeds. Bij de kassa eerst maar even gevraagd of de achtbaan wel open is en gelukkig is dat het geval.

Ondanks dat het een klein park is lopen we eerst twee keer verkeerd voordat we het pad naar Imoogi hebben gevonden. Er staat een groot gesloten hek in de weg waar juist twee medewerkers van het park naar buiten komen. Elektrische storing ... maar de monteur is gebeld en is onderweg. De verwachting is dat de baan in de middag wel weer zal gaan draaien. Als we ondertussen de rest van het park verkennen dan vinden ze ons later wel.

Nu is er in Le Fleury voor ons niet veel meer te doen dan de Enterprise en we willen vandaag nog een stuk verder. Jasper kiest er snel voor om terug naar de kassa te gaan en weer door te rijden en dat blijkt inderdaad een goede beslissing.

Er wordt een medewerker die Engels spreekt opgetrommeld om uit te kunnen leggen dat we geen tijd hebben om hier te wachten op de reparatie en het entreegeld terug willen. Of we ook een blog hebben vraagt ze en vervolgens moeten naam, website en emailadres achter worden gelaten. Ze vindt het erg jammer dat we onverrichterzake weer vertrekken en we moeten zeker een andere keer nog eens terugkomen. Dat zullen we dan maar doen!


De ingang van Le Fleury ziet er uitnodigend uit.


Vol goede moed naar de kassa.


Plattegrond van het park.


Le Fleury is een groen park met genoeg gelegenheid om te relaxen.


Van de schrik niet eens een foto van Imoogi gemaakt. Deze is van Martin Valt geleend.

Parc du Bocasse

04-08-2016
Het is vanaf Le Fleury nog zo'n 2 uur doorrijden naar Parc du Bocasse, in de buurt van Rouen. Naar mate we dichterbij komen wordt het steeds landelijker. De parkeerplaats van het park lijkt dan ook midden in het weiland te liggen. Druk is het niet op de parking maar we zien al wel een hoop Nederlandse kentekens. Het is geen toeristisch gebied maar de vakantiegangers die er zijn komen dan ook allemaal op dit park af.

De ingang ziet er spikspliternieuw uit. Dat blijkt te kloppen want samen met de jongste achtbaan ligt deze aan de andere kant van de weg ten opzichte van de rest van het park. Aan de andere kant van de weg vinden we de originele ingang nog terug. Het groiet hier dus zichtbaar uit de beschikbare ruimte en dat is natuurlijk een goed teken.

De meeste attracties zijn afgestemd op kleinere kinderen maar er staan een paar achtbanen tussen waar we ons niet voor hoeven te schamen. Direct bij binnenkomst treffen we Jurassic Twister (#988) aan, een spinning mouse achtbaan van Zamperla. Hoewel er geen enorme wachtrij staat duurt het toch wel even voordat we kunnen instappen. De baan wordt bediend door twee jongeren die niet zoveel haast maken en ook niet zoveel interesse in de bezoekers tonen. Het personeel in dit park kan wel wat beter. Jurassic Twister is verder prima maar spint niet overdreven veel.

Via een loopbrug over de weg bereiken we de rest van het park met zoals gezegd wat kleinere attracties. Er zitten wel een aantal rides tussen die er interessant uitzien zoals Flash Tower, de Drop Toren, en Electro Spin, een Disco. Eerst lopen we echter door naar Train de Mine (#989), een redelijk grote achtbaan van de Franse bouwer Soquet. Ik heb al vaker geschreven dat dit over het algemeen nogal schokkerige banen zijn en ik waarschuw Jasper vooraf nog maar eens. Train de Mine blijkt echter één van de positieve uitzonderingen en is zelfs best een prettig baantje.

Na enig zoekwerk komen we bij de derde achtbaan van Bocasse. Gonzales (#990) is een junior coaster van L&T systems van 6 meter hoogte en 135 meter lang. Geen specificaties waar we nog jaren over zullen vertellen maar het is toch nog een heel aardig ritje.

Dan is het bijna 3 uur en moeten we bedenken wat we gaan doen. We kunnen in dit park blijven en nog een paar van de grotere attracties proberen of we rijden nog door naar Parc Saint Paul, iets meer dan een uur verderop. Hoewel er nog best wat leuks te doen is hier denken we dat we ons niet tot sluitingstijd gaan vermaken. Als we direct vertrekken hebben we nog 2 uur voor het volgende park. En dus lopen we iets meer dan een uurtje na binnenkomst weer naar buiten en rijden we over louter secundaire wegen richting Beauvais waar we keurig op de geplande tijd aankomen.


De kersverse ingang van Parc du Bocasse.


Direct na de ingang heeft men ook flink uitgepakt met een paar winkeltjes, een fontein en de nieuwe spinning mouse.


Achtbaan nummer 1 voor vandaag.


Jurassic Twister is geschikt voor jong en oud.


Escadrille des As is een vrolijke draaimolen.


Carrousel met twee verdiepingen.


Train de Mine is een prima Soquet. Een van de weinige van dit merk die goed te doen is.


De baan is wat lastig te fotograferen.


Gonzales is het kleinste baantje van de 3 maar nog best aardig.




First drop.
First drop.
First drop.

Parc Saint Paul

04-08-2016
Mooi op tijd komen we aan bij Parc Saint Paul, waar aanzienlijk meer mensen het park uit gaan dan er binnen komen. We hebben nog zo'n 2 uur de tijd om de zes achtbanen hier langs te lopen.

Rechtsaf na de ingang treffen we als eerste de jongste achtbaan. Aérotrain (#991) is een Junior Coaster van Vekoma en is hier in 2014 neergezet. De baan zelf is een stukje ouder want hij heeft vanaf 1997 in Lissabon gestaan. Aérotrain is vergelijkbaar met o.a. de indoor Boomerang van Toverland of Rasender Roland van Hansa Park, alleen dan met een modernere trein. De rit is niet heel bijzonder maar zeker niet vervelend.

Een blik op de parkmap vertelt ons dat we beter het rondje de andere kant op kunnen lopen omdat de meeste achtbanen aan de linkerkant van het park staan. Zo komen we net na de ingang Pomme tegen, een Wacky Worm baan van DAL. Pomme zit goed in de verf en heeft ook ergens een puntgave appel gevonden, die er in 2009 in ieder geval nog niet was. Het ziet er naar uit dat Parc Saint Paul niet alleen een flink aantal attracties heeft vervangen maar ook veel zorg besteedt aan het onderhoud. Dat zien we natuurlijk graag.

Na Pomme komen we bij Wild Train, die zijn naam nog steeds eer aandoet. Deze baan is slechts 320 meter lang en 15 meter hoog maar dat zegt in dit geval niets. Met het extreme bochtenwerk en steile drops geeft Wild Train een tamelijke bijzondere rit weg. Ik vind 'm leuk maar je moet er van houden. Van de Russische bouwer PAX zijn wereldwijd slechts 20 achtbanen in bedrijf en dat zullen er ook niet meer gaan worden want PAX maakt geen achtbanen meer. Van deze 20 staan er 7 buiten de voormalige Sovjet Unie, waarvan 2 in dit park. De andere zullen we straks nog tegenkomen.

Eerst nog een Spinning Mouse. Une Souris Verte is een exacte kopie van de baan die we een paar uur geleden zagen in Parc du Bocasse. De muis is hier best populair want er staat een aardige rij. Anders dan in het vorige park werken de operators stevig door en duurt het niet heel lang. Ook deze keer weinig spin maar voor Jasper voldoende. De aankleding is ook hier uitgebreid met grappige muisfiguren.

Formule 1 staat vlakbij en daarmee komen we bij de tweede PAX aan. Van dit model bestaat nog één ander exemplaar in een Russisch park. Ook deze achtbaan is slechts 15 meter hoog en 380 meter lang en ook deze is vrij bijzonder, maar op een heel andere manier. De lifthill gaat steil omhoog en dan volgt een wilde opeenvolging van heuvels en scherpe bochten waarvan de helft ook nog naar buiten gebanked. Zoals de naam en de vier-persoons treintjes al doen vermoeden moet de rit een Formule 1 gevoel geven. Daarin slaagt men maar ten dele maar het is in ieder geval wel iets aparts en niet vervelend ruw.

Vlak naast de baan zijn de tijgers voor de show gehuisvest. Het moet voor de dieren een vreemde gewaarwording zijn om steeds (gillende) mensen langs te zien scheuren maar dat is waarschijnlijk niet eens het grootste probleem. De show zelf, waar men na afloop met een tijger in de armen op de foto kan, lijkt me geen pretje. Ik ben dol op tijgers maar dit moeten mensen eigenlijk niet willen.

Nog één achtbaan te gaan. Nou ja, achtbaan. Mini Mouse Cartoon mag die naam nauwelijks hebben. Het treintje met lachend gezicht slingert langzaam de 3 meter hoogteverschil terug het station in. We gaan, met enige gene, drie keer rond en stappen dan snel weer uit.

Hier vlakbij is een plein met enkele indoor attracties waaronder het loopspookhuis Chateau Haunté en Parcours 3D, een hele vage doorloopattractie waarbij men een 3D bril meekrijgt. Het 3D effect is nog best overtuigend, maar waar kijken we nu eigenlijk naar?

Op weg naar de uitgang pakken we nog een ritje op Formule 1 mee, die daarna ook meteen gaat sluiten. Parc Saint Paul is geen verkeerd park en zit qua omvang en attracties in de buurt van Hellendoorn. Met de vernieuwingen en het goede onderhoud is het op de goede weg.

We rijden door naar het hotel in Senlis. Voor het diner gaan we de stad in en dan blijkt Senlis een hele mooie oude binnenstad te hebben. Nooit geweten. We komen uit bij Le Gril des Barbares waar het restaurant zelf in de kelder blijkt te zitten. Mooie plek en prima eten. Goede keuze Jasper!


Tegen de stroom in. Wij komen binnen als het park grotendeels leegloopt.


Aérotrain is geen spektakel maar een prima nieuwste coaster voor dit park.


Trains from space.


Naast deze baan ligt Tractorigolos, een traktorrit die op de plaats van Tacots 1900 is gekomen.


Pomme met een glimmende appel.


We vermaken ons hier uitstekend.


Wild Train is precies dat.




Er zijn nu 22 van deze Zamperla spinning mouse banen in bedrijf. En dan zijn er nog vele van andere fabrikanten.


Leuke theming.


Formule 1 is even wennen maar een leuke unieke rit.


Formule 1 treinen uiteraard.




De kleinste achtbaan van Saint Paul. Snel verder.


Ik heb het nooit zo op die loopspookhuizen. Jasper mag voorop :)


Onverwacht mooie plekjes in het centrum van Senlis.


Een aanrader dit restaurant.