Walibi Holland

26-10-2016
De vorige keer dat Walibi Holland (toen nog Six Flags Holland) een nieuwe achtbaan opende waren we er bij op de openingsdag. Nu, 14 jaar later, is er opnieuw in maart een achtbaan aangekocht maar is het einde van het seizoen al in zicht voordat ik eens een kijkje ga nemen.

Hoewel het herfstvakantie is in het zuiden van het land en het weer er nog heel aardig uitziet, is het niet bijzonder druk in het park. Ik denk dat de meeste mensen in het weekend komen als ook de spookhuizen van de Fright Nights open zijn. Mij hoor je niet klagen want ik kan om half 11 nog op parkeerplaats A de auto kwijt en het zonnetje doet heerlijk haar best.

Na binnenkomst wandel ik bij het reuzenrad rechts af langs de voormalige kinderboerderij, waar nu stalletjes staan voor eten en drinken tijdens de Fright Nights. Meteen daarna is de nieuwste achtbaan van het park niet te missen. De zwart-gele track van Lost Gravity (#997) neemt een flink stuk grond in beslag waar vroeger Tornado en Drako hebben gestaan. Ook de Hudson Bay heeft plaats moeten maken. De baan is redelijk aangekleed met wat merkwaardige thematisatie: een aantal volledig bruin geschilderde auto's, een bus waar de wachtrij van de Fast Lane doorheen loopt, een verzameling containers en een omgekeerde helicopter. De grote schedel van de vroegere Return to King Salomon's Mines show prijkt aan de waterkant. Het ziet er wel aardig uit maar mij ontgaat de betekenis.

Er is ook een single riders rij en dat komt goed uit. Zeker omdat de treinen, naar het nieuwste model van Mack, twee rijen van 4 personen herbergen en er dus vaak één of twee stoeltjes per rij vrij zijn. Ik kan dus vrijwel direct instappen en kom voorin aan de buitenkant te zitten, daar waar de trein vloerloos is. Er zouden 4 van deze treinen moeten zijn maar er worden er nu 2 gebruikt. Meer is ook niet echt nodig. Lost Gravity is 680 meter lang en 32 meter hoog maar deze achtbaan bewijst maar weer eens dat de afmetingen niet alles zeggen. Er zitten een paar hele mooie snelle elementen in en met een maximale g-kracht van 4,3G is het zeker geen kinderachtig baantje. Omdat het zo rustig is doe ik 'm meteen nog maar een keer.

Dan loop ik een eindje terug, langs Condor en Space Shot om naar Goliath te gaan. Dit groene monster blijft hier toch wel mijn favoriete achtbaan hoor. Ook hier is het niet druk en ik schuif aan voor de achterste stoeltjes. Goliath draait met één trein vandaag. Na een paar ritjes wachten kan ik dan instappen. Misschien is de baan wat minder soepel dan 14 jaar geleden maar het is voor mij nog steeds de topper van de BeNeLux. Na drie rondjes is het wel weer even mooi en ga ik verder kijken.

Robin Hood is de drukste attractie van de dag en ook hier wordt maar één trein ingezet. De wachttijd loopt daarom op tot een half uurtje. Robin Hood heeft een nieuwe entree gekregen en er wordt nog maar één van de twee trappen gebruikt. De baan zelf is wel een aardig stukje ruwer geworden dan een paar jaar geleden. Het is nog niet vervelend schokkerig maar zoals één van de andere bezoekers het stelde: "hij is niet zo fijn als Joris en de Draak". Dat is natuurlijk ook wel te begrijpen, Robin Hood gaat al 10 jaar langer mee.

Het hele themagebied voor kinderen, Walibi Play Land, is opnieuw gethemed en de attracties hebben ook (weer) nieuwe namen gekregen. Daar wil ik dus een paar foto's gaan maken. Onderweg kom ik langs Excalibur, die er na 15 jaar nog exact hetzelfde uitziet, en ook langs Lost Gravity. De rij is inmiddels wel wat langer geworden maar de single riders wachtrij is helemaal leeg en dus kan ik het niet nalaten om nog 2 rondjes mee te pakken.

Achter Lost Gravity staat nu Drako, op de plaats waar vroeger Flying Dutchman Gold Mine heeft gestaan. Ook dit Zierer baantje heeft nieuwe aankleding gekregen en de naastgelegen saloon is in dezelfde stijl meegenomen.

Na het rondje door Walibi Play Land kom ik uit bij de Magic waarvan ik dacht dat deze ook naar een ander park was verhuisd. Maar gelukkig staat Spinning Vibe, zoals de attractie nu heet, in nieuwe kleuren nog op volle kracht te draaien. Nog altijd een leuke spinride.

Speed of Sound had ik sinds de transformatie naar z'n huidige verschijning nog niet gedaan. De tunnel en de muziek ondereg in de trein voegen toch wel iets toe aan de rit. Voor een boomerang coaster is dit zeker geen verkeerde.

Ook Xpress: Platform 13 heeft een flinke gedaantewisseling ondergaan. Toen het Superman thema verdween bleef er eigenlijk maar een zielig beetje achtbaan over maar dat is weer helemaal goedgemaakt met deze nieuwe aankleding. Waar men voorheen uit het gebouw naar buiten stapte en dan nog een flink stuk saaie wachtrij door moest wandelen is nu de hele weg naar het station overdekt en in treinstation thema gehuld, met een paar erg realistische effecten. Plotseling sta ik naar een reeks deuren die de toegang naar het overdekte station blijken te zijn. Pas na de lancering is de buitenlucht weer zichtbaar. Top!

Al met al een prima dagje Walibi genoten. Ik zal hier niet meer een tiental keer per jaar (of meer) terugkomen zoals jaren geleden maar op een mooie rustige en zonnige dag wil ik volgend jaar misschien nog wel een keer een kijkje nemen.


Vandaag geen Fright Nights maar de Halloween aankleding is duidelijk aanwezig.


De aanblik van Lost Gravity bij aankomst. Het ziet er meteen al imposant uit.


Mooie nieuwe treinen van Mack. De buistenste stoelen hebben geen vloertje.


Wat mij betreft een geslaagde toevoeging.


Goliath is nog altijd de topper van Walibi.


De ingang van Robin Hood is wat vernieuwd.


De baan is helaas een stuk ruwer geworden de laatste jaren.


De nieuwe ingang van Drako.


De gevel van de saloon is ook aangepast.


De trein heeft een iets ander uiterlijk gekregen.


Walibi Play Land is helemaal in een nieuw jasje gestoken. De meeste attracties hebben een andere naam gekregen.


De kinder-theekopjes heeft nu bijvoorbeeld Walibi's Fun Recorder.


Nog maar een keertje Lost Gravity dan. De theming rond de ingang is wat vaag.




First Drop met direct een draai.


Spinning Vibe is gelukkig nog behouden gebleven.


Tot de volgende keer Walibi.