Sparky's Family Entertainment Centre Khaimah

12-11-2016
Met oordoppen in lukt het vrij aardig om de nacht door te komen. De wekker gaat echter alweer vroeg want er staat voor vandaag een hoop op het programma. Na een prima ontbijt komen ook André en Wim met de lift naar beneden en wandelen we naar de auto. Als het grootste gedeelte van Dubai nog in rust is rijden we de stad uit richting het noorden. Het landschap verandert al snel van stad naar woestijn.

Halverwege Dubai en Ras-al-Khaimah gaan we van de snelweg af en wordt de weg rap avontuurlijker. Na enig zoeken waar we precies moeten zijn komen we aan bij de kamelenrace track van Umm-al-Qaywayn. Nu zijn er meerdere racetracks, ook dichterbij Dubai, maar deze is een stukje minder toeristisch. Dat betekent niet dat het minder groot is en er niet veel kamelen te zien zijn. Er zijn er honderden.

Er wordt niet met jockeys (meer) op de kamelen gereden. Deze zijn vervangen door robots. Vanaf de weg, die langs de track loopt, kunnen de eigenaren de kameel aansporen met een soort elektronisch aangestuurd zweepje en via de walkie-talkie het dier toespreken. Eens in de zoveel tijd start er weer een nieuwe race en schieten de jeeps weer over de weg, flinke stofwolken achterlatende. Dat dit wat chaotische beelden op die weg oplevert mag duidelijk zijn. We zoeken een paar mooie plekjes om foto's te maken waarbij de groep een beetje uit elkaar valt. Zo worden Fred en Evert even later door een eigenaar in zijn jeep toegesproken en mogen zij een rondje meerijden tijdens de race.

Het is superleuk om dit van dichtbij mee te maken. De kamelen zien er wat mager maar wel goed verzorgd uit. Het is nog vroeg in de ochtend zodat het ook niet te warm is voor de dieren om te rennen. Het is ook nog zo vroeg dat er voorlopig nog niet veel open is in Ras-al-Khaimah, de volgende stop. Daarom gaan we de Jebel Jais beklimmen, met 1943 meter boven zeeniveau de hoogste berg van de Emiraten. Met de auto welteverstaan want er is onlangs een hele mooie alsfaltweg omhoog gemaakt. Een schitterend uitzicht is de beloning en we zijn nu op loopafstand van Oman.

Halverwege de terugreis naar de stad bezoeken we ook het historische Dhayah Fort, bovenop een flinke heuvel. Deze moet wel te voet worden bedwongen en hoewel het fort niet extreem hoog ligt begint de hoogtevrees onderweg wel weer op te steken. Het fort heeft begin 19e eeuw een belangrijk rol gespeeld in de verdediging tegen de Britten en is in 2001 gerestaureerd. Vanaf het fort is heel Ras-al-Khaimah te overzien. Op het moment dat we de top bereiken begint plots vanuit alle minoretten beneden de oproep tot het gebed. Zeer indrukwekkend om dat vanaf die plek te horen.

Dan wordt het tijd voor de eerste coaster van de trip. Althans, dat was de bedoeling. In de Ras-al-Khaimah mall bevindt zich namelijk een van de vele Sparky's Family Entertainment Centers met een kleine achtbaan 'Coaster Coaster'. Enthousiast foto's makende lopen we de speelhal binnen. Al snel wordt door de beveiliging gevraagd om te stoppen met de foto's. Dan blijkt coastertje een storing te hebben en zo te zien al een tijdje. Het treintje staat niet in maar voor het station stil met een paar ontbrekende wielen. Dat gaat vandaag dus niet meer lukken. Gelukkig biedt de foodcourt van de RAK mall troost en kunnen we hier lunchen.


In alle vroegte aangekomen bij de racetrack van Umm-al-Qaywayn. Dit Fordje is ons vervoer voor de komende dagen.


Dit lijkt de officiele ingang van het racegebeuren maar hier moesten we niet zijn.


Het zit zo te zien heel anders dan op een paard.


Het is een voortdurend komen en gaan van kamelen.





Honderd meter na de start gaan de jeeps in de achtervolging om de dieren aan te sporen.




Richting de finish.


In de omgeving van de track komen we regelmatig deze borden tegen. De kamelen lopen hier los rond.


Op weg naar de top van de Jebel Jais.


Beneden is het al vrij kaal maar hier op de berg groeit helemaal niet veel meer.


Onderaan de heuvel van het Dhayah Fort.


We worden getrakteerd op een schitterend uitzicht over Ras-Al-Khaimah, met bijpassend oproep tot gebed.




Deze Sparky\'s ligt, zoals veel van deze kinderparkjes, in een prettig gekoelde mall.


Coaster had de eerste achtbaan van de trip moeten worden.


De wielen van de laatste coach zijn niet compleet. Hier foto\'s van maken wordt niet echt op prijs gesteld.

Saqr Public Park

12-11-2016
Bij Saqr Public Park hebben we wat meer geluk. Als we aan komen rijden is het park nog gesloten, dat wil zeggen we mogen wel naar binnen maar de attracties gaan pas om 3 uur open. We kopen erg goedkope toegangstickets en wachten af. Ruim na 3 uur gebeurt er nog weinig en gaan we maar eens vragen hoe het er voor staat. Na wat zoeken komen we tot de ontdekking dat de kaartjes die we hebben gekocht niet voor de attracties zijn. Daarvoor moeten we dus terug naar de ingang. Tenslotte vinden we ook een operator die we mee kunnen nemen naar 'Dragon Coster', inclusief spelfout. We worden getrakteerd op een stuk of 8 rondjes op dit elektrische achtbaantje. Dan toch eindelijk de eerste baan van deze trip, en mijn 1001e achtbaan.

Het park heeft ook nog een Worm Train (#1002) van de Italiaanse DAL rides, waar we probleemloos in kunnen stappen en een paar rondjes mee maken. Dan verlaten we het parkje alweer. Er staan nog vele andere rides maar niet overdreven de moeite waard.


Poging 2: Bij Saqr Park komen we iets te vroeg aan.


Alle attracties zijn nog in diepe rust.


Dragon Coaster ziet er gezillig kleurrijk uit. Nu nog een operator zien te vinden.


Het is maar dat je gewaarschuwd bent.


Ik heb toch het vermoeden dat hier vroeger een andere trein op heeft gestaan. Dragon Coaster?


En daar gaan we dan eindelijk.




Ook Worm Train zit goed in de verf. En deze is al rondjes aan het maken, dat scheelt zoeken.



Fun City Al Dhait

12-11-2016
In een volgende mall (de Safeer Mall in Al DHait) vinden we vervolgens Fun City en komen we voor het eerst in aanraking met het plastic kaartjes systeem van de Emiraten. Het is een kwestie van optellen wat de gewenste attracties kosten X het aantal personen wat hier in wil. Dat aantal credits moet op het kaartje worden gezet. Soms gaan de credits echter per 100, of is het 250 halen en 200 betalen en wil men ons daarmee een plezier doen terwijl we er toch echt maar 30 nodig hebben. Enfin, het is even puzzelen soms.

Deze Fun City heeft voor ons alleen de 'Roller Coaster (#1003)' in de aanbieding. Het moet gezegd, deze Mine Train Coaster van SBF is nog best een heel aardige rit. De dame die de coaster bediend is kennelijk niet gewend dat er een clubje van 5 mannen binnen komt voor het minibaantje maar doet haar werk met een glimlach.

Het Fun City kinderparkje ziet er verder alleraardigst uit en alles ziet goed in de felgekleurde verf. Voor de Roller Coaster vielen we al buiten de doelgroep, voor de rest van de attracties helemaal. En dus zetten we even later weer koers naar Dubai.


Next stop: Fun City in de Safeer Mall.


We komen voor deze Roller Coaster.


De baan is nog een stukje langer dan we hadden voorzien.

VR Park Dubai

12-11-2016
André weet nog wel iets leuks. We zijn vlakbij Al Jazirat Al Hamra, de verlaten spookstad van Ras-al-Khaimah. Hier staan honderden huizen en gebouwen die simpelweg zijn verlaten door de originele bewoners van de Za’ab stam na een langdurige onenigheid met de toenmalige Emir van het gebied. Ze hebben uiteindelijk onderdak gekregen in Abu Dhabi door Sheikh Zayed en zijn vertrokken.

De huizen zijn uiteraard vervallen en worden steeds slechter. Sommige muren worden gestut. Zelfs de minoretten staan er vervallen bij. Door de grootsheid van het volledig verlaten gebied waar men gemakkelijk kan verdwalen is het voor te stellen dat er spookverhalen ontstaan. Leuk om gezien te hebben en bijzonder dat hier zo weinig mee gedaan wordt. Grondgebied is hier duidelijk geen kostbaar goed.

Als we de Dubai Marina inrijden is het inmiddels donker geworden. We zoeken een parkeergarage op en bevinden ons ineens tussen de Bentley's en Ferrari's die veelvuldig in dit gebied worden geshowed. We wandelen langs de Marina Prominade tussen de palmbomen, luxe flatgebouwen en de Dhow boten in het water. Het doel van deze wandeling is de Dhow Dinner Cruise die we vanavond over de Dubai Creek zullen gaan maken. Alle boten zijn met lichtslangen versierd en het is dan ook niet zo eenvoudig om de juiste te vinden.

Eenmaal aan boord begint al snel het buffet en varen we af. Het rondje gaat door de haven en dan nog even het open water op, onder het genot van de klanken van een beginnende zangeres en een dansshow.

Terug naar de auto kijken we nog even kort naar de indrukwekkende Burj Khalifa. Dan gaan we toch nog maar even de Mall binnen voor een bezoekje aan Sega Republic. Het indoor parkje is hypermodern en tot in de details gethematiseerd. We zijn allemaal erg moe dus lang blijven we niet. We zoeken Spin Gear Spin Gear (#1004) op, de spinning achtbaan zoals de naam al doet vermoeden. Het is nog best een achtbaan van formaat voor een park in een mall en de rit is interessanter dan het zich laat aanzien. Leuke baan!

Dan komt er eindelijk een einde aan deze hele lange dag en gaan we uitgeput terug naar het hotel. Slapen lukt prima deze avond, ondanks de activiteiten in de nachtclub.


Eén van de nog staande minaretten in de spookstad van Al Jazirat Al Hamra.


Dit moet eens een school zijn geweest.




Waar hadden we nu de auto ook alweer geparkeerd?


Het terrein is waanzinnig groot. Er staan alleen nog de muren van honderden gebouwen.


Broodoven. Hier was de bakker gevestigd.


Het enige nog overeind staande gebouw met 2 verdiepingen.


In de Dubai Marina staat nog wat hogere bebouwing.


In de avond ontstaat hier een gezellige bedrijvigheid.


Op weg naar onze Dhow voor de avond.


Dit is \'m. We zoeken een mooi plekje op het bovendek.


Dubai Skyline vanaf open water.


Als laatste van deze dag nog een kort bezoek aan Sega Republic in de Dubai Mall.




Sonic.


Hypermoderne glijbanen. Het staat aardig vol.


Spin Gear is een heel behoorlijke spinning coaster.