Dennlys Parc

19-08-2018
We genieten, vrij vroeg in de ochtend, van een uitstekend ontbijt in het Ibis hotel van St. Omer. Normaal doordeweeks ben ik niet zo'n ontbijter maar op vakantie in een hotel kan ik daar uitgebreid van smullen.

Dennlys Parc ligt vlakbij het hotel en we staan dus redelijk op tijd aan de poort. Het blijkt bij aankomst vandaag nog drukker te zijn dan gisteren. Er staat bij de kassa's een flinke wachtrij maar gelukkig zijn er ook automaten waar we zelf kaartjes kunnen kopen. De automaat biedt de keuze voor 4 talen ... zolang het maar Frans is. Ik kies voor Nederlands maar alleen de tekst van één van de knoppen wordt vertaald. Met de kaarten in de hand sluiten we aan bij de volgende rij, die van de toegangspoort. Jasper bekijkt de kaartjes nog eens en ziet dat er maar ééntje een barcode heeft. Hmm, het andere kaartje blijkt een een betaalbewijsje te zijn. Terug naar de machine dus waar het tweede setje gelukkig nog in ligt.

Vlak achter de ingang vallen meteen twee relatief nieuwe attracties op. Enerzijds is er de Motorider , een vrij opvallende draaimolen met motoren zijspan als wagens. De karretjes zwaaien tijdens de rit omhoog zoals een Swing Around attractie dat ook doet. Na Heißer Ofen in Erlebnispark Tripsdrill is dit het tweede exemplaar dat we tegenkomen van de Sidecar Ride zoals dit type officieel heet. De andere nieuweling is minder spektaculair: Tramway Fou is een vrij simpele kinderattractie maar ziet er wel vrolijk uit. Beiden zijn in 2016 in Dennlys Parc geïntroduceerd.

Als eerste achtbaan komen we Nitro tegen. Nitro is een zogenaamde Mobius baan, wat wil zeggen dat de baan dubbel is uitgevoerd op zoganige wijze dat het treintje dat rechts uit het station vertrekt aan de linkerkant weer uitkomt en andersom. De achtbaan wordt op een aparte manier bediend. De karretjes worden steeds twee keer weggestuurd zodat we uiteindelijk weer aan dezelfde kant van het station uitkomen als waar we begonnen zijn. Er wordt per 6 treinen van 4 personen geladen, 3 links en 3 rechts. Als alle 6 treinen weer op de oorspronkelijke plek in het station staan gaan de beugels pas open en worden de volgende 24 personen binnen gelaten.

De nieuwe achtbaan sinds het vorige bezoek in 2012 heet Voltigo (#1075). Het is een bijzonder eenvoudig baantje in de vorm van een 8 met een maximale hoogte van 3 a 4 meter met 4 gekoppelde ronde coaches die rustig ronddraaien. Toch is Voltigo vrij uniek omdat er van de bouwer Gosetto slechts 2 achtbanen bestaan. De andere, identieke, achtbaan staat in Parc Ange Michel, eveneens in Frankrijk. We treffen een gulle operator die ons zeker vijf keer de baan rondstuurt.

In het gebouw van het doorloopspookhuis Château Hanté is vorig jaar iets nieuws gekomen. Desperado 4D is een film waarbij de bezoekers op een paard worden gezet en met revolver in de hand de slechterikken in de film moeten tegenhouden. Het lijkt een kopie van Ciné Desperados in Fraispertuis City maar ik durf niet te zeggen of het van dezelfde bouwer is en of de film ook hetzelfde is. Het schieten valt in ieder geval niet mee. Jasper bereikt nog een nette 5e plek maar zelf kom ik in de top 10 niet eens voor.

Dennlys Parc is overigens goed bezig met het aanbieden van nieuwe attracties. Sqaudron 33 is de nieuwe attractie van 2018. Het lijkt enigszins op de Sky Fly van Gerstlauer die we o.a. in Holiday Park zijn tegengekomen maar is wat eenvoudiger van opzet. Bij deze Aerobat van de maker Technical Park zitten de vliegtuigjes aan de uiteinden van een ronddraaiend wiel. Helaas zijn er er niet aan toe gekomen om deze variant uit te proberen vandaag.

Bij Furio staat de langste rij van heel Dennlys Parc. Er staan mensen tot buiten de ingang van het gebouw waar de feitelijke wachtrij begint. Jasper is hier niet eerder geweest en dus zit er niets anders op dan aan te sluiten. Ondertussen gaan we weer rekenen hoeveel tijd we voor de andere parken overhouden. Naast de citadel van Lille is sinds enkele dagen een achtbaan in het Cita-parc geopend maar ook die zullen we moeten laten gaan. Met de drukte in de parken van dit weekend en de reistijd gaan we het niet redden om daar ook nog anderhalf uur voor te rijden.

We worden getrakteerd op 2 rondjes Furio en rijden dan snel door naar Bagatelle.

We zijn niet als enigen vroeg opgestaan vanochtend.

Motorider valt bij binnenkomst direct op. Je moet er maar op komen.

Nitro is verrassend leuk.

Eén van de slechts twee achtbanen die Gisotto tot nu toe heeft verkocht aan een attractiepark.

Nieuwe schietattractie naast de nieuwe achtbaan.

Sqaudron 33 is de laatste aanwinst van het park. Het ziet er interessant uit.

Voor Furio hebben we de meeste tijd in de rij mogen staan.